Mindre roligt... :(

Youqer har haft lite torr och eksemaktig hud på näsan en tid, inte så ovanligt på hästar med mycket vita tecken och skäckar - då den rosa huden ofta är känsligare. Jag har försökt att smörja honom så gott det går, men han är inte riktigt samarbetsvillig! :)
Men då jag tyckte att det blivit lite mer o även på baksidan av ena bakbenet och i svansroten i förrgår så bestämde jag mig för att jag skulle minsann få smörja honom ordentligt så han skulle få komma in och bli ordentligt insmord i går. När jag skulle hämta honom var han 100 gånger värre än dagen innan - så där bara!

Jag blev smått chockad över hur han ser ut! Han är inte sårig, mer än något lite vid sidan av svansroten, men han hade förtjockad hud på sidorna av halsen, på baksidan av bakbenet, över mulen o halva bläsen upp samt vid svansroten. Bara i de vita fälten! Han stod inne i natt och blev ordentligt insmord med Helosansol i går kväll.

Tror det har att göra med att han fäller av fölpälsen nu och den nya pälsen under är inte tillräckligt täckande än... Man ser ju skinnet tydligt igenom pälsen. Hoppas det i alla fall så att han inte ska bli överkänslig för solen sedan - i så fall ställer jag in mig på att han ska slippa lida varje sommar hela livet av denna åkomma!

Han såg bättre ut i morse, den mesta hårda huden har mjuknat lite. Men veterinär rådfrågades i alla fall om vad som kan göras för att snabbt lindra det som uppkommit. Såklart undvik solen! Han står inne över dagen också nu, det mulnar dock på nu och skulle börja regna sedan, så då kan han ju kanske gå ut innan solnedgången i dag :) Annars är det bara att hålla rent och smörja! Har läst om alla möjliga preparat som ska vara bra, och har buffrat upp med en del.

ALLA TIPS ÄR VÄLKOMNA!!


Som om inte det var nog med bekymmer redan så har Ziwa fått sig en klockren smäll över näsbenet! Har en "liggande" hårlös halvmåne över nosryggen (dock inget öppet sår). Hon har svullnat lite (syns knappt om man inte vet hur hon ser ut annars) utmed nosryggen och mest ner över höger sidan, dock är hon inte trycköm någonstans. Förhoppningsvis försvinner det helt så hon inte får några pålagringar någonstans...

Har varit lite kinkigt i gänget ett tag nu. Vanja är inte alls sig själv och är oftast arg på de andra hästarna och gör utfall mot dem. Det gör att de andra också känner sig trängda och lite osäkra på varandra. Får en känsla av att hon har mer ont än hon visar - har beslutat att hon ska få sluta sina dagar snarast. Låter hårt, men det kommer bli oerhört tufft för mig - hon är en väldigt speciell häst, men jag gör det för hennes skull. Hon har haft tillräckligt med elände i sitt liv... Hon förtjänar definitivt inte att gå och må dåligt...

Kommentarer
Postat av: Lina - Team Hippoteket

är det som uppsvällda områden? bäbis fick jättekonstiga utslag för något år sedan och vet. visste inte vad det var, men troligtvis någon allergisk reaktion på något han ätit

2011-07-03 @ 14:15:07
URL: http://sallberglina.blogg.se/
Postat av: Angelica

Nja, det är mer som om huden är bränd av solen. Skinnet blev liksom "hårt" och nu flagar det. Precis som det gör när man bränt sig i solen. Under är det ny fin hud, inget sårigt och dant. Det kommer till och med nytt hår på baksidan av låret redan.

Ser precis ut som soleksem som hästar med mycket tecken och rosa hud kan få - men jag har aldrig sett så mycket förut! Det blev så himla mycket på en gång också.

Han är dock mycket bättre, även om det fortfarande ser läskigt ut när huden flagnar i stället. På mulen ser han nu så gott som normal ut igen.

2011-07-03 @ 22:04:22
URL: http://goldcot.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

klart.se

**************
RSS 2.0

Free Blog Content

Free Blog Content

Antal besökare
fr.o.m 110909
**************
**************
Välkommen till
stall Goldcot!
**************
Jag som innehar stuteri-
namnet heter Angelica
men även övriga familje-
medlemmar infattas.

Namnet Goldcot
godkändes hos SPAF
14/11-09

Från 30/5-11 har syster
Jessica fått ett eget
namn, och heter numer
stall Apricot!

**************